Digital Myndiggørelse og Livsduelighed

Digitale teknologier er i dag mere end blot arbejdsmaskiner eller redskaber for kommunikation og underholdning. Teknologi spiller en afgørende rolle i alle tænkelige facetter af hverdagen, og har flyttet sig fra at være et redskab for fremtidens arbejdskraft til at være en afgørende faktor for, hvordan vi lever vores liv. Teknologien er blevet et fænomen, der mere end noget andet sætter rammer for, hvordan børn og unge vokser op.

Derfor må vi nødvendigvis danne og uddanne børn og unge til at kunne begå sig livsdueligt i et digitaliseret samfund. De har brug for en faglig forståelse af digitale teknologier og deres betydning for individ, fællesskab og samfund, så de bliver i stand til at udøve et aktivt medborgerskab og deltage i dialogen om den verden, vi sammen skaber med digitale teknologier. Det kræver en skole, der giver alle elever mulighed for at tilegne sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne leve, lære, arbejde og agere aktivt og konstruktivt. Det kræver, at vi nationalt, kommunalt og på den enkelte skole sætter den digitale myndiggørelse på dagsordenen.

For at løfte denne opgave må teknologiforståelse være en del af de professionelle læringsfællesskabers repertoire, hvor elevernes kompetencer forstås som et fælles anliggende og genstand for didaktisk refleksion. Der findes ingen manualer - vi er alle pionerer på dette område. Hvordan skal vi starte? I kommunerne? På skolerne? I klasseværelserne?

Digital myndiggørelse omhandler evnen til analytisk og refleksivt at forstå digitale artefakters betydning i hverdags- og arbejdslivet. Livsduelighed kan forstås som personlige, sociale og faglige egenskaber og kompetencer, der i samspil bidrager til en persons evne til konstruktivt at håndtere udfordringer, fungere alene såvel som i fællesskaber og udvikle sig i mødet med omverdenen.

Men hvordan danner og uddanner vi livsduelige og og digitalt myndige børn og unge til at leve meningsfulde og gode liv i et digitaliseret samfund? Hvilke personlige, sociale og faglige kompetencer er nødvendige for at forstå teknologiens indflydelse på vores verden, vores fællesskaber og vores levede liv?

På FabLearnDK 2020 vil du møde forskere og praktikere, som har forsøgt at løse disse udfordringer. De vil i workshops og talks formidle deres erfaringer og konkrete eksempler på undervisningsforløb og tiltag - og invitere dig til aktiv deltagelse og dialog om mulige veje for udvikling af livsduelig og digital myndighed.