T11 - FabLab på specialskolen - do's and dont's


FabLab på specialskolen - do’s and dont’s
Indhold
Kan elever på specialskolen arbejde designorienteret i et Fablab? Det korte svar er: Ja, når man redesigner designcirklen til målgruppen.
I denne talkshop fortæller jeg om,  hvordan vi har grebet dette redesign an, så størstedelen af eleverne på Dybkær Specialskole i Silkeborg arbejder designorienteret i løbet af et skoleår. 
Jeg fortæller om designcirklens indholdselementer i lyset af målgruppen og synliggør do’s and dont’s.
I et større perspektiv åbner dette redesign et mangfoldighedsperspektiv i Fablabs, der giver flere mulighed for deltagelse.
Afslutningsvis diskuterer vi talkens relevans i forhold til digital mynddiggørelse og livsduelighed.
Målgruppe
Lærere, pædagoger, konsulenter, der er interesseret i mangfoldighedsperspektiver i designprocessen.
Deltager
30 personer

WORKSHOPHOLDER
Navn
Jesper Homann
Stilling
IKT vejleder
Arbejdsplads
Dybkær Specialskole
Beskrivelse
Jeg har igennem hele mit arbejdsliv været optaget af mennesker med behov for særlig tilrettelæggelse og deres mulighederne for at udtrykke sig og forstå verden gennem teknologi.  
Igennem de sidste to år har jeg designet et lokalt fablab på Dybkær Specialskole og tilpasset arbejdsformer og didaktikker, der giver eleverne på skolen mulighed for at deltage i ellers komplicerede designprocesser.
Jeg er uddannet lærer, Fablab Pioner i Silkeborg og Master i IKT og læring.