T2 - Teknologiforståelse i SFO


Digital dannelse og teknologiforståelse i SFO og klub
- i et ledelsesperspektiv
Indhold
Hvordan kan vi i fritidsdelen være med til at understøtte børns digitale dannelse og teknologiforståelse? Hvilken rammesætning og opmærksomhed kræver dette på et ledelsesniveau, så vi også med organisationens dagsordner er med til at understøtte børn digitale liv og udvikling? Hvordan går vi ind og leder på områder vi eller vores medarbejder ikke nødvendigvis er eller skal være verdensmestre i? De spørgsmål stillede de ledende pædagoger sig i Vejle Kommune på et 24 timers seminar i januar 2020. Mange skoler i kommunen er begyndt at indrette FabLabs og makerspaces, og med den legende og kreative tilgang til samvær omkring teknologier som her tilbydes, er der skabt helt nye arenaer for aktiviteter i fritidsdelen. Det er aktiviteter, som sprænger rammerne for ”traditionelle” teknologier (computere, mobiler, spil m.m.). Og som sætter fokus på dannelse og en dyb forståelse af de teknologier, børnene møder. Kom og hør om erfaringerne indtil videre. 
Målgruppe - elever

Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Dagtilbud
Andet/Hvad
X
X


SFO/Klub
Målgruppe - undervisere
Ledere, beslutningstagere, forvaltningskonsulenter og pædagogisk personale med interesse i digital dannelse
Deltager
30 personer

WORKSHOPHOLDER
Navn
Helene Roed Mikkelsen
Stilling
Viceskoleleder
Arbejdsplads
Skovagerskolen
Beskrivelse
Jeg er viceskoleleder på Skovagerskolen i Vejle kommune. Jeg har arbejdet som pædagog og leder af pædagogisk personale de sidste 15 år.
Jeg er, som leder optaget af, hvordan vi kan klæde det pædagogiske personale bedst muligt på til at kunne drøfte og etablere et grundlag for sunde digitale vaner i samarbejde med kolleger, forældre og elever. 

Navn
Mette Overgaard Rahlf  



http://www.kirkebakkeskolen.dk/sites/default/files/Mette%20Overgaard%20Rahlf.jpg
Stilling
Pædagogiske afdelingsleder for indskoling og SFO
Arbejdsplads
Kirkebakkeskolen
Beskrivelse
Jeg har siden 2018 været ansat, som afdelingsleder på Kirkebakkeskolen, før dette har jeg arbejdet som lærer gennem 12 år. Jeg er særligt optaget af, hvordan vi på ledelsesniveau kan understøtte arbejdet omkring digital dannelse af barnet i dets hele dag i en institutionskontekst. Samt hvordan vi kan rammesætte for vores medarbejdere, så de tør kaste sig ud på ukendt farvand, som FabLab, makerspaces, digitale medier osv. kan være.

Navn
Mads Bo-Kristensen
Stilling
Chefkonsulent
Arbejdsplads
Uddannelse & Læring, Vejle Kommune
Beskrivelse
Jeg er projektleder for FabLab@SCHOOLdk i Vejle Kommune. Jeg har arbejdet med teknologi i børn, unge og voksnes læring i 30 år. Jeg er optaget af, hvordan vi med Fablabs og makerspaces kan skabe en mangfoldighed af læringsmiljøer i folkeskolen. Og så er jeg optaget af, hvordan vi kan skabe kompetenceudvikling for pædagoger, lærere og leder på området ”teknologiforståelse gennem design og fabrikation”, som er et fokus Vejle kommune deler med Kolding, Middelfart og Kolding kommune i perioden 2020-24 (støttet af AP Møller Fonden).