T3 - Digital teknologi og uddannelseslighed - fokus på drenge/piger


Digital teknologi og uddannelseslighed - fokus på drenge/piger
Indhold
Hvordan sikre vi at både drenge og piger bliver digital myndige og livsduelige? Hvad er status for kønnenes faglige kompetencer og motivation til at arbejde med feltet i folkeskolen? Og hvordan ser det ud når drengene og pigerne rammer uddannelsesvalget og arbejdsmarkedet? Hvordan kan vi arbejde med udfordringerne og potentialerne allerede i folkeskolen? Gennem oplæg og samtale vil vi identificere temaer og mulige handlemuligheder omkring disse. 
Målgruppe
Oplægget vil være relevant for dig, hvis du er optaget af at forløse det potentiale vores piger bærer i forhold til feltet omkring digitale teknologier både som elever, borgere og medarbejdere. 
Deltager
50 personer

WORKSHOPHOLDER
Navn
Jette Hundahl Mikkelsen
Stilling
Fondsrådgiver Villum fonden
Arbejdsplads
Velux/Villum Fonden
Beskrivelse
Jeg har fra 2013 til marts 2020 været projektleder for Silkeborg Kommunes Videnscenter for Designtænkning og Digital fabrikation med FabLab og siddet i projektledergruppen for FabLab@SCHOOL. Jeg har desuden arbejdet med lederudvikling i Silkeborg Kommune. Med baggrund i en læreruddannelse har jeg en diplomuddannelse med fokus på ledelse samt en master i organisatorisk coaching og læring fra Aalborg Universitet. 
Jeg er optaget af, hvordan vi bliver i stand til at forløse pigers og kvinders potentiale i forhold til anvendelse og udvikling af digitale teknologier.

Navn
Connie Tolderlund Hadberg
Stilling
Skoleleder
Arbejdsplads
Grejsdal skole
Beskrivelse
Jeg er på 7. år skoleleder på Grejsdal Skole, som ligger smukt i Vejles ådal (I kan se, at mit foto har udsigt fra mit kontor J). Jeg har gennem 11 år arbejdet som konsulent og voksenunderviser og dernæst gennem de seneste 15 år arbejdet som leder. Grejsdal Skole er en del af fablab@school og tillige sidder jeg i digitaliseringsudvalget
I hele mit arbejdsliv har IT og teknologi været med – både som redskab og som primært mål.
Jeg er optaget af, hvordan jeg som leder faciliterer elevernes og personalets læring og udvikling, og hvordan IT og det 21. århundredes kompetencer kommer i spil. Det er vigtigt for mig, at skolen er et sted, som spejler samfundet og derfor er jeg optaget af, hvordan IT understøtter læring og er et læringsfelt i sig selv.

Navn
Kia Skovbo Ehlers
Stilling
Afdelingsleder
Arbejdsplads
Kirkebakkeskolen, Vejle
Beskrivelse
Siden 2013 har jeg været projektleder på skolens arbejde med digitalt fabrikation og desigtænkning.
Jeg er særligt optaget af det strategiske arbejde med FaLab, og hvordan man kan skabe forankring både kulturelt og didaktisk.
Dette har jeg også omsat til udviklingsarbejde både med ledelser og pædagogisk personale både i Vejle kommune såvel som i andre kommuner.
Det altoverskyggende mål for mig er at skabe de bedste vilkår for vores elever i folkeskolen - de skal klare sig så godt som muligt i den fremtid, der venter dem.
I det perspektiv er jeg optaget af, hvordan det er muligt at skabe uddannelseslighed blandt piger og drenge i en verden, hvor digitale kompetencer og færdigheder ikke bliver mindre væsentlige. 
I relation hertil, er jeg nysgerrig på, hvordan vi kan få flere (kvindelige) ansatte til at koble an til en dagsorden, hvor der i højere grad er fokus på teknologier, digital dannelse og designprocesser i undervisningen. Vi har brug for den slags  rollemodeller - særligt for vores piger.