TALKS


Indledende keynote

Dannelse til en digital samtid


v. Professor Ole Sejer Iversen Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet


Hvordan bidrager FabLabs til børnenes digitale dannelse? Professor Ole Sejer Iversen vender Fablab bøtten på hovedet, når han i sin 2020 keynote forbinder digital fabrikation med digital dannelse. 
Fokus er ikke længere udelukkende på digitalt design og kreativitet i makerspaces, men også på at myndiggøre børnene til kritisk, nysgerrigt og aktivt at tage del i en meningsfuld digitalisering.
Digitaliseringen rokker ved vores basale værdier for åndsfrihed, ligeværd og demokrati. 
Vi har som folkeskole ikke et tilstrækkeligt ordforråd - eller viden til at italesætte de måder, hvorpå computermodeller og algoritmer forandrer vores liv, fællesskab og samfund.
Men med et FabLabs mindset og designtænkning har vi fundet en åbning til at afmaske digitale teknologier og demokratisere digitaliseringen.
Ole Sejer Iversen giver i oplægget et bud på en generisk DORIT analysemodel, som kan bringes i anvendelse i FabLab’et sammen med børn fra indskoling til udskoling.
Hvordan kan elever afmaske teknologi?
Lærer Michael Hjardgaard Andresen og Lektor Mikkel Hjorth fortæller om erfaringer med anvendelse af DORIT analysemodellen til undervisning i 7. klasse. Her har elever taget udgangspunkt i afmaskning af fitness-trackere som et afsæt for at diskutere data, overvågning og privatliv. Oplægget præsenterer konkrete eksempler fra undervisningen såvel som de mere generelle potentialer for myndiggørelse i denne form for undervisning."
v. Mikkel Hjorth, lektor VIA University College og
Michael Michael Hjardgaard Andersen,
lærer Gammelgaardsskolen, Aarhus