W17 - De yngste koder robotter - Ozobot!


De yngste i skolen koder robotter - Ozobot!

Indhold
Undervisningsforløb med udgangspunkt i problemstillinger fra bogen Lille Virgil, som skaber en narrativ ramme for undervisning i teknologiforståelse i indskolingen.

Den første kodning af de små spøjse ozobotter, som er meget motiverende for eleverne. På workshoppen afprøver du linjeprogrammering, hvor eleverne tegner deres koder med tusser, som robotten aflæser. Næste step er afprøvning af blokkodning af ozobotten på dit device, hvor robotten udfører din kommando med lys, lyd og bevægelse.
Målgruppe - elever
Fagkombinationer: matematik og naturfag med fokus på inkorporerede makeraktiviteter.
Undervisningsforløbet er afprøvet i 2.klasse, men kan anvendes i 1.-3. klasse.
Erfaringsgrundlag: helt nybegynder.

Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Dagtilbud
Andet/Hvad
X




Målgruppe - undervisere
Workshoppen er relevant for undervisere i indskolingen, der er nysgerrige på at få flere makeraktiviteter og teknologiforståelse ind i undervisningen. Deltagere behøver ikke besidde nogen erfaring med kodning. Undervisning er gennemført uden, at eleverne havde erfaringer på forhånd.
Deltagere
20 personer
Teknologi og materiale
Medbring device, der har internetadgang eller kan tilkobles webstedet.
Referencer
Vi benytter ved blokprogrammering:

WORKSHOPHOLDER
Navn
Shannie Bang

Stilling
Lærer
Arbejdsplads
Langsøskolen
Beskrivelse
Underviser i indskoling og mellemtrin i fagene matematik, N/T, HDS og idræt. Er FABLAB pioner i Silkeborg skoleåret 19-20.