W14 - Fællesfagligt fokusområde i naturfag med Arduino


Fællesfagligt fokusområde i naturfag med Arduino

Indhold
I vores workshop vil I få en intro til, hvordan vi har arbejdet med nedenstående forløb, samt selv prøve at bygge en CO2-sensor.
Forløb: I I forbindelse med det fællesfaglige fokusområde “bæredygtig energiforsyning” skal eleverne arbejde med følgende problemstilling:
I skal forholde jer til, hvordan man kan registrere energiomsætning - og derefter udvælge en parameter, I vil måle på. Hvordan vil I vha. en sensor måle denne parameter og dermed energiomsætning? Og hvordan kan I  bruge jeres måling til at forklare/illustrere begrebet bæredygtig energi? 
Eleverne skal selv vha. et Arduino-board og kodning inkorporere sensoren i et måleinstrument og gennem en tutorial gøre det muligt for andre elever at kopiere både måleinstrumentet og forsøgsdesignet.
Vi arbejder med designcirklen - og der vil i feltstudierne være faglige loops i forhold til energiomsætning i naturfagene.
Målgruppe - elever

Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Dagtilbud
Andet/Hvad


X



Biologi, fysik/kemi, geografi og idræt på 8./ 9. årgang (faglige loops i forløbet)
Målgruppe - undervisere
Naturfagslærere i udskolingen. 
Deltagere
20 personer
Teknologi og materiale
Computer med Arduino-software downloadet, se nedenstående link.
Referencer
Arduino software

WORKSHOPHOLDER
Navn
Cathrine Helk
Stilling
Lærer (Biologi, dansk, engelsk)
Arbejdsplads
Skægkærskolen
Beskrivelse
Jeg er pt på pioner-uddannelsen i FabLab Silkeborg. Jeg har ikke tidligere brugt kodning i min undervisning, men er nu i gang med Scratch i dansk og Arduino i biologi. 

WORKSHOPHOLDER
Navn
Tobias Bruhn-Lauritsen
Stilling
Lærer (Science, matematik, idræt, FabLab)
Arbejdsplads
Th Langs Skole 
Beskrivelse
Jeg er på pioner-uddannelsen i FabLab i Silkeborg. Jeg har været med til at opbygge og undervise i min skoles Fablab i 3 år.