W15 - Kodning i specialskolen


Kodning i specialskolen

Indhold
Det centrale tema for workshoppen er Robo wunderkind.
Vi vil dykke ned i hvordan Robo Wunderkind kan blive en medspiller i dit dansk eller matematik forløb som medskabende aktør. Vi forsøger at skabe motivation og ejerskab i fx eventyrfortællingen ved at give eleverne opgaver som fx at bygge en funktionel hest som kan transportere prinsen til sin prinsesse. 
Med en legende og fortællende tilgang til kodning giver ROBO Wunderkind her nogle sjove og nye måder at fortolke og lære kodning på. Derudover er Robo Wunderkind kompatible med LEGO hvilket giver mulighed for kreative udfoldelser i byggeprocesserne og slut resultaterne.
Robo wunderkind er meget nem at differentiere sværhedsgraderne i, hvad enten det f kan være gennem leg, dansk, matematik eller natur/teknologi. Robo wunderkind har to styresystemer, et for det legende aspekt og et mere avanceret med flere kontrollerbare enheder. 
Målgruppe - elever
Fag: Dansk, Matematik, Natur/teknologi
Mål: kodning, Årsag/virkning, eventyr
Klassetrin: dagtilbud, specialskole, indskoling
Eleverne behøver ingen erfaring med hverken ipad/device eller kodning.
Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Dagtilbud
Andet/Hvad
X


X
Specialskole
Målgruppe - undervisere
Målgruppen er for undervisere og pædagoger der gerne vil  prøve en ny måde at inddrage teknologi til sin undervisning.
Det er ikke nødvendigt at have nogen forudsætninger for deltagelse på denne workshop udover en nysgerrighed og interesse for teknologiske hjælpemidler til faglig undervisning. 
Deltagere
20 personer
Teknologi og materiale
Målgruppen er for undervisere og pædagoger der gerne vil  prøve en ny måde at inddrage teknologi til sin undervisning.
Det er ikke nødvendigt at have nogen forudsætninger for deltagelse på denne workshop udover en nysgerrighed og interesse for teknologiske hjælpemidler til faglig undervisning. 

WORKSHOPHOLDER
Navn
Bjarne Stjernholm

Stilling
FabLab pioner
Arbejdsplads
Dybkær specialskole
Beskrivelse
Til daglig er jeg under uddannelse som fablab pioner i Silkeborg kommune samt lærer på Dybkær specialskole i Silkeborg.
Jeg er meget interesseret i og optaget af hvordan man kan inddrage og udnytte elevernes motivation ved at give ejerskab og medbestemmelse i opgaver og udfordringer.