- Hent link
- Andre apps
Scratch som formidlingsværktøj i natur/teknologi | |||||||||||
Indhold
|
Med Chromebooken som arbejdsværktøj, introduceres deltagerne for, hvordan Scratch kan bruges som formidlingsværktøj i natur/teknologifaget, i indskolingen og på mellemtrinnet.
Med udgangspunkt i et undervisningsforløb om “Kroppen” (de indre organer og fordøjelsessystemet), gennemført i 3. klasse, beskrives elevforudsætninger, undervisningsforløb og elevernes arbejde med formidlingsopgaven, altsammen med udgangspunkt i “designcirklen”.
Workshop-deltagerne får mulighed for, at arbejde “hands on” med Scratch-programmering og Micro:bitten, som interaktivt styringsværktøj.
| ||||||||||
Målgruppe - elever
|
Undervisning af elever i natur/teknologi i 3. - 6. klasse, der tidligere har arbejdet med block-programmering.
| ||||||||||
Målgruppe - undervisere
|
Workshoppen henvender sig til lærere, der underviser i natur/teknologi i indskolingen og på mellemtrinnet.
Deltagerne forventes at have lidt erfaring med “Blockprogrammering”.
| ||||||||||
Deltagere
|
20 personer
| ||||||||||
Teknologi og materiale
|
Medbring Chromebook, gerne med installeret “Scratch link” via Google Playbutik, og derudover også en Micro:bit.
| ||||||||||
Referencer
|
Scratch programmering:
Scratch link:
Kodning af Micro:bit:
|
WORKSHOPHOLDER
| ||
Navn
|
Lise Holm
| |
Stilling
|
Lærer
| |
Arbejdsplads
|
Gjessø skole
| |
Beskrivelse
|
Jeg arbejder til dagligt på Gjessø Skole i Silkeborg, hvor jeg underviser i matematik og naturteknologi i indskolingen og på mellemtrinnet.
Jeg interesserer mig for, hvordan teknologiforståelse kan indgå i de fag-faglige fag i indskolingen og på mellemtrinnet, når Chromebooken er det primære arbejdsværktøj.
I år er jeg under uddannelse til pioner på pioneruddannelsen ved Campus Silkeborg.
|
- Hent link
- Andre apps