W9 - Scratch som formidlingsværktøj i natur/teknologi


Scratch som formidlingsværktøj i natur/teknologi

Indhold
Med Chromebooken som arbejdsværktøj, introduceres deltagerne for, hvordan Scratch kan bruges som formidlingsværktøj i natur/teknologifaget, i indskolingen og på mellemtrinnet. 
Med udgangspunkt i et undervisningsforløb om “Kroppen” (de indre organer og fordøjelsessystemet), gennemført i 3. klasse, beskrives elevforudsætninger, undervisningsforløb og elevernes arbejde med formidlingsopgaven, altsammen med udgangspunkt i “designcirklen”.
Workshop-deltagerne får mulighed for, at arbejde “hands on” med Scratch-programmering og Micro:bitten, som interaktivt styringsværktøj. 
Målgruppe - elever
Undervisning af elever i natur/teknologi i 3. - 6. klasse, der tidligere har arbejdet med block-programmering.

Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Dagtilbud
Andet/Hvad
X
X



Målgruppe - undervisere
Workshoppen henvender sig til lærere, der underviser i natur/teknologi i indskolingen og på mellemtrinnet.
Deltagerne forventes at have lidt erfaring med “Blockprogrammering”.
Deltagere
20 personer
Teknologi og materiale
Medbring Chromebook, gerne med installeret “Scratch link” via Google Playbutik, og derudover også en Micro:bit.
Referencer
Scratch programmering:

Scratch link:

Kodning af Micro:bit:

WORKSHOPHOLDER
Navn
Lise Holm




Stilling
Lærer
Arbejdsplads
Gjessø skole
Beskrivelse
Jeg arbejder til dagligt på Gjessø Skole i Silkeborg, hvor jeg underviser i matematik og naturteknologi i indskolingen og på mellemtrinnet. 
Jeg interesserer mig for, hvordan teknologiforståelse kan indgå i de fag-faglige fag i indskolingen og på mellemtrinnet, når Chromebooken er det primære arbejdsværktøj.
I år er jeg under uddannelse til pioner på pioneruddannelsen ved Campus Silkeborg.